torsdag 11 november 2010

offert

Ja så har vi gått igenom offerten mer då... Jag vet inte vad man ska säga. Vissa saker som jag tog för givet ingick, gör det inte & vissa saker ingick som jag inte trodde gjorde det... Totalt sett är det väl ungefär som beräknat. Det är dyrt att bygga ut, men det verkar som det skulle gå att klara på max 2.

Vi blev rekommenderade att INTE bo här under tiden, vilket ju känns jobbigt såklart. Han uppskattade den totala byggtiden till 12-13 veckor ungefär. Han trodde att de isf kunde börja i mars, vilket ju är bra, men också ganska snart, med tanke på Knodden. Ska vi bo hos mamma & pappa då? Eller hur löser vi det? Fixar man det rent praktiskt? Magnus sa att Modde sagt att vi kunde låna hans lägenhet, men det känns väl också sådär. Å andra sidan går väl tre månader ganska fort? Jag vet inte.

Vi skulle eventuellt kunna få till tre ROT-avdrag om vi väntar med badrum, tvättstuga & att riva ut det gamla badrummet. Trist att inte få allt klart samtidigt, men såklart värt det om vi kan spara en massa pengar. Kan vi dessutom få klart gästbadrummet, så har vi ju ett nytt badrum där & kan använda vårt befintliga som extratoa plus tvättstuga under 2011.

Mycket tankar är det & ett stort projekt helt klart.
Jag ska ringa sen & fråga Bengt om han kan tänka sig att vara vår kvalitetsansvarige. Jag läste nånstans att det normalt är en kostnad på 1-2 % av den totala byggkostnaden, så det handlar ju om en del pengar. Även om det kanske kostar ännu mer om Tum Bygg får fixa kvalitetsansvarig. Det känns som en stor tjänst att be om ifrån Bengt bara...

Mår kasst fortfarande. Har dessutom fått en ögoninfektion, så ögonen gror igen med en massa gulvitt klet & ögonvitorna är röda.... Inte så kul. Hoppas på att det blir bättre snart. Hostar massor, har mycket mer ont i muskelbristningen nu än innan... Blä.
Det blir nog inget mer jobbat för mig den här veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar