måndag 28 november 2011

storm!

Igår blåste det rejält redan på morgonen... sådär mysigt 1:a adventsväder faktiskt... Jag & mamma åkte till kyrkan i alla fall, det förhöjde stämningen. Jättefint med psalmerna, alla ljusen & kören som sjöng.

När jag kommit hem igen så läste jag att skulle bli storm. Jaha tänkte jag, det blåser visst alltid nu för tiden. Men det STORMADE verkligen igår kväll! Det flög omkring plankor från våra högar med virke i trädgården, det knakade i huset & Magnus sa att det blåste in damm genom våra takspottar i vardagsrummet! Vid några minuter efter 18 gick strömmen. Elin satt på vardagsrumsgolvet & lekte, jag var i köket & var väldigt glad att jag visste var tändstickorna & ljusen fanns. Men hon blev inte ens rädd fastän det dröjde innan hon såg nåt igen lilla skruttan! Plötsligt kändes det som en väldigt bra idé att vi ätit middag lite tidigare (ca en kvart innan strömmen försvann), för kycklingen hade nog inte alls gjort sig lika bra rå.

Vi tände en massa ljus & hade det rätt så mysigt. Fast Elin blev lite sur att hon inte fick titta på TV....
Konstaterade att det skulle bli svårt att värma gröt till henne utan att krångla ut i vedbon & tända i kaminen... så stackarn fick äta en burk rödspätta & potatis kall & en mosad banan innan läggning. Men det gick bra det med. :-) Hon är inte så krånglig våran dotter.

När klockan slog åtta kom strömmen tillbaka igen & vi skyndade oss att koka vatten & fylla på termosarna & lägga mobilerna på laddning ifall det var ett kortvarigt besök. Men strömmen var tillbaks för att stanna även om stormen inte försvann förrän många timmar senare.

Idag konstaterar jag att det var bra att jag inte hann putsa fönstren i helgen som jag hade tänkt... De är helt täckta av salt nu nämligen...

Nu tänker jag nog ta & fylla vedkorgen & ha inne, om ut i fall att... det är ju faktiskt rätt ofta det blåser så det knakar i huset här ute....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar