torsdag 15 september 2011

sova eller stå upp?

Idag vid tiden för sin eftermiddagslur kom Elin på att man kan ställa sig upp i spjälsängen... Rätt som det var hörde jag en duns följt av ett gallskrik ifrån hennes rum. Rusade dit & plockade upp henne ur sängen för att trösta. Gråten gick snabbt över, så jag lade ner henne i sängen & klappade henne lite på huvudet som jag brukar för att få henne att somna. Men still ville hon inte ligga såklart, hon hade ju kommit på värsta grejen! Kravlade bort till inre långsidan av sängen & hävde sig upp hur snabbt som helst.

Frågan är hur man nu hur man ska:
1: Kunna få henne att ligga still för att somna?
2: Hur man ska kunna gå ifrån henne i rummet & slappna av?

Jag som var så nöjd för att det är så lätt att få henne att somna nu. För det mesta räcker att jag lägger ner henne i sängen, stoppar i nappen & säger "sov så gott" innan jag går ut ifrån rummet & stänger dörren, så somnar hon gott på några minuter.

5 kommentarer:

  1. Precis samma som med Melker då :-) Tur man kan spänna fast dem i vagnen iallafall!

    SvaraRadera
  2. Så fort man tror att man har en rutin med småbarn ändras förutsättningarna.. :)

    SvaraRadera
  3. Hur går det med det här nu då Nettan? :-)

    SvaraRadera
  4. Ja du Jenny, hur går det? Ibland jättebra, ibland inte alls... På kvällarna & nätterna har det peppar peppar fungerat ganska bra, då har hon somnat snällt & inte rest sig upp. På eftermiddagslurarna däremot har hon varit helt jäkla omöjlig att få att ligga still.... Efter en timmes "nattning" har jag igår & i förrgår gett upp & istället spänt fast henne i vagnen i hallen & stoppat i nappen. Då har hon snällt somnat.... Ha ha!

    Men jag måste säga att hon blivit grym duktig fort på att ställa sig upp & framför allt på att stå upp utan att vingla & ramla så mycket. :-)

    SvaraRadera