fredag 7 oktober 2011

Nio månader

Idag blir Elin nio månader & jag slås än en gång av hur fort tiden går!

Hon har nu fått fem tänder, den sjätte är på gång & hon är gnälligare än hon varit nån gång innan. Vet inte om det beror på tänderna, men det känns rimligt. Det är lite jobbigt när hon är supergnällig & man inte vet vad man ska göra, hon gråter när man sätter ner henne, gråter när man lyfter upp henne & gråter när man försöker leka. Hon har dessutom börjat med nån slags krumbuktiga bakåtböjningar, som gör det svårt att hålla henne & ännu svårare att sätta ner henne. Men hon är inte gnällig jämt lilla Skruttegos. För det mesta är hon sitt vanliga goa, glada jag & hon utforskar allt hon kan. Just nu är det roligast att stå upp & hålla sig i handtagen på kökslådorna & försöka nå en nivå längre upp hela tiden. 

Vi har börjat med tandborstning & det gick över förväntan. Jag hade trott att hon skulle tycka det var läskigt & konstigt, men istället är det tydligen roligt & gott! Speciellt om hon fått titta på när jag borstar tänderna innan, då skrattar hon. :-)

Hon har fått nån slags eksem/utslag på kinderna, som jag har tolkat som napp-utslag eftersom de är precis i nappens kant. De är röda & ser rätt illa ut, men hon verkar inte ha ont av det som tur är. Jag smyger in om kvällarna när hon somnat, drar ut nappen & smörjer med hydrokortison, vet inte om det hjälper... Det konstiga var att utslagen försvann på typ ett dygn när vi var på Rhodos & kom tillbaka inom ett dygn efter att vi kommit hem igen?

En mycket positiv sak som hänt är att hon sover superbra! Igår natt sov hon HELA natten, utan att vakna en enda gång! :-) I natt vaknade hon & gnydde vid ett ungefär, men det räckte med att jag gick in & stoppade in nappen så somnade hon om själv & sov sen till klockan sju. Jag hoppas att hon fortsätter sova så här bra, det är underbart skönt!

2 kommentarer:

  1. Ja, tiden går verkligen snabbt. Men hon börjar komma in i en riktigt rolig period nu när man märker hur mycket de lär sig varje dag.

    SvaraRadera
  2. Nu har hon alltså varit utanför magen lika länge som hon var i den. :0)

    Skönt med ostörd nattsömn! Den håller vi tummarna för.

    Kram till dig och din ljuvliga Skruttegos

    SvaraRadera