måndag 24 december 2012

Julafton

God Jul!!!

Ja, idag är det julafton! Elin stackarn är sjuk & har ganska hög feber, men hon är tapper & ganska glad ändå, extra glad blev hon när hon fick ha pepparkaksgummeklänningen på sig, den gillar hon skarpt! I morse när hon vaknade sprang hon direkt ut till vardagsrummet för att titta på julgranen, lade huvudet på sned & sa "Ååååh, underbart!" Sen har hon visat oss granen & berättat för både mig & Magnus att det är röda kulor, gula kulor, glitter, julgransljus, stjärna & tomtematta & att det står två bockar brevid. Gulle! Nu sover hon middag & jag hoppas hon sover en stund till så att hon orkar med julaftonsfirande hos mormor & morfar resten av dagen, trots febern.

Tänk så annorlunda julen blir när man har barn som är med & börjar iaktta & förstå saker. Plötsligt ser man på saker ur deras synvinkel & allt utgår helt ifrån dem. Jag är väldigt nyfiken på hur Elin kommer reagera när tomten kommer.
Axel han får mest bara hänga med, som vanligt. Det är så härligt nu för han är så mycket mer med, tittar på saker runt omkring sig & lyser upp i stora leenden & skratt när han får syn på mig, Magnus eller Elin. Nästa jul kommer vi ha två medvetna små underbara barn att fira jul med! :-)

Förra julafton minns jag tyvärr lite som i en dimma... Vi var uppe i Dala-Järna hos Magnus familj & vi hade inte berättat för dem att jag var gravid eftersom det bara hade gått några veckor & eftersom jag några månader tidigare fått ett tidigt missfall. På natten till julafton vaknade jag av att jag hade ont i magen & upptäckte att jag börjat blöda. Sedan hade jag jätteont & blödde massor hela julhelgen. Att hålla skenet uppe & fira jul & låtsas som ingenting var nåt av det jobbigaste jag gjort.... jag grät på nätterna & i bilen på vägen hem från Dalarna, men ville inte förstöra julstämningen varken i Dalarna eller på lill-julen vi firade hos mamma & pappa när vi kommit hem. Men så här efteråt är det mest det jobbiga jag minns från julen 2011, att ha fått missfall en andra gång.

Nu är jag såklart lycklig & glad, hade det inte blivit som det blev så hade vi ju inte fått våran fine Axel & honom skulle jag inte byta ut för allt i världen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar