tisdag 20 augusti 2013

Hypothyreos

Var på vårdcentralen och gjorde ett ämnesomsättningsprov häromdagen, eftersom det hade gått sex veckor sedan jag var där. Mina värden låg fortfarande helt fel och läkaren ville egentligen dubbla min dos levaxin, men tyckte det var bättre att höja ett snäpp i taget istället. Jag ska dit för provtagning igen om sex veckor alltså.

Jag tycker inte att jag mår dåligt egentligen. Visst, ibland är jag ruggigt trött, så att det enda jag orkar när barnen lagt sig är att sätta mig i soffan. Men jag är ju småbarnsförälder, jag har svårt att tro att jag är ensam om att ha såna dagar.

Däremot har jag ju uppenbarligen riktigt svårt för att gå ned i vikt. Jag har ju ansträngt mig riktigt mycket i perioder, utan att ha fått någon utdelning...har stått stilla på samma vikt i fem månader nu, trots att jag vill ner åtminstone femton kg.

Så det vore ju toppen om en riktig dos levaxin kunde få mig att ha mer energi och framför allt om kilona kunde börja trilla av.

Håller tummarna för det!

3 kommentarer:

  1. Vilken dos ligger du på? Det har varit lika för mig 1-3 hg/veckan sedan i maj. Jag har trappat upp från 25 ug till 50 ug och nu mår jag jättebra OCH kilona rasar!

    /NG

    SvaraRadera
  2. Vilken dos ligger du på? Det har varit lika för mig 1-3 hg/veckan sedan i maj. Jag har trappat upp från 25 ug till 50 ug och nu mår jag jättebra OCH kilona rasar!

    /NG

    SvaraRadera
  3. Jag började på 25, har sen tagit 50 ug i sju åtta veckor och fick alltså höja till 75 ug när detta inlägget skrevs. Läkaren verkar alltså tro att det behövs 100...

    SvaraRadera